Het achterwiel van je fiets is wat hem doet bewegen. Zonder een stevige verbinding met de as gaat het niet. Evenzo kan een voertuig met één wiel – zoals een motorfiets of een fiets – niet rijden zonder een achteras die de twee wielen verbindt. Swingarms vormen de schakel tussen fiets en achteras. Ze zorgen voor stabiliteit en stellen de gebruiker in staat gemakkelijk van versnelling te veranderen. Ze doen ook andere dingen; achterbruggen stellen ons in staat onze ophangingssystemen zo hoog mogelijk te monteren om een zo groot mogelijke veerweg te krijgen. Ze maken reparateurs blij doordat ze ons in staat stellen verschillende onderdelen van onze achterbruggen los te koppelen zonder er complete Frankensteins van te maken. En ze maken ons gelukkig omdat ze ons ruimte geven voor een uitgebreide gereedschapskist aan beide zijden van onze achteras (de rechterkant is te zien in de afbeelding hierboven).
Wat is een verlengde achterbrug ?
De achterbrug is het centrale onderdeel dat het achterwiel van een fiets verbindt met het frame. Hij is gemonteerd op het frame naast het achterwiel en steekt uit vanaf de as van het achterwiel. Er zijn twee soorten achterbruggen: standaard en lange. Een standaard achterbrug reikt van de as van het achterwiel tot ongeveer 9 centimeter achter het wiel. Een lange achterbrug voegt daar nog eens 6 inch aan toe.
Achterbruggen zijn er in verschillende lengtes, afhankelijk van het model en het merk. Sommige modellen hebben een korte standaard achterbrug, maar een lange. Sommige merken hebben standaardmodellen die lang zijn en sommige hebben lange modellen die kort zijn.
Hoe installeer ik een verlengde achterbrug?
Er zijn een paar manieren om een verlengde achterbrug te installeren. Een eenvoudige manier is om de standaard achterbrug te verwijderen en te vervangen door een verlengd model. Dat is gemakkelijker dan het klinkt, want de bevestigingsmaterialen zijn meestal hetzelfde. Je kunt ook de hele achterkant van een motorfiets vervangen door een verlengd model. Vervang in dat geval ook de voorvork door een verlengde vork.
De bevestigingspunten van de standaardbouten zijn meestal dezelfde bij een motorfiets met een nieuwe of verlengde achterbrug. Dat maakt het eenvoudig om een standaard achterbrug te vervangen door een verlengde. Verwissel de achterbrug en monteer de nieuwe – klaar. Verlengde achterbruggen hebben meestal langere bevestigingspunten dan standaard achterbruggen. De achterbrug wordt dus altijd met de originele boutgaten op dezelfde plaats aan het frame bevestigd.
Hoe verlengde achterbruggen je een betere reparateur maken
De achteras van een fiets wordt meestal met een snelsluiting aan het frame bevestigd. Dat is geweldig om het wiel gemakkelijk te kunnen verwijderen, maar het stelt ons ook in staat om de achteras gemakkelijk te verwijderen. Als er iets mis is gegaan, kunnen we gewoon de as verwijderen en de fiets een paar centimeter op de grond laten vallen om het probleem te controleren. Als het iets kleins is, kunnen we gewoon de achteras weer op de motor monteren en wegrijden. Als er iets mis is gegaan, kunnen we de motor op de grond laten vallen en de achteras gemakkelijk verwijderen zonder de hele motor te laten vallen.
Maar dat is meestal een probleem. Omdat we de achteras van onze fietsen gemakkelijk kunnen verwijderen, kunnen we de achteras van onze auto's en vrachtwagens ook gemakkelijk laten vallen. En als we dat doen, weten we niet echt wat er mis is met het voertuig. Ze kunnen een gebroken veer of een versleten CV-gewricht hebben, of een ander probleem dat niet meteen duidelijk is.